Sluttseddel i regnskap

Sluttseddel er et dokument som oppsummerer den endelige avregningen ved levering av varer og tjenester. Sluttseddelen fungerer som et bilag som dokumenterer saldoer, eventuelle justeringer og grunnlag for sluttføring av regnskapet.

Illustrasjon av Sluttseddel i regnskap

Hva er en Sluttseddel?

En sluttseddel (også kalt sluttavregningsseddel) utstedes etter at leveranse og eventuelle tilleggstjenester er levert og godkjent. Dokumentet inneholder en oversikt over alle kostnader, krediteringer og ekstra kostnader som er påløpt, og utgjør grunnlaget for sluttføring i regnskapet.

Når brukes Sluttseddel?

Sluttseddel er aktuelt ved:

  • Prosjekt- eller kontraktsavslutning “ dokumentasjon av endelig leveranse og avregning.
  • Bygge- og anleggsprosjekter “ sluttoppgjør mellom entreprenør og kunde.
  • Transport- og logistikk “ oppgjør for frakt, toll og tilleggstjenester.
  • Leieforhold “ sluttavregning ved tilbakelevering av utstyr eller lokaler.

Innhold i en Sluttseddel

ElementBeskrivelse
DatoDato for utstedelse av sluttseddel
ParteneNavn og organisasjonsnummer til leverandør og kunde
ReferanserKontraktnummer, ordre- eller prosjektnummer
Utførte tjenester/varerDetaljert liste over tjenester og varer inkludert endringer etter opprinnelig avtale
BeløpKostnader, krediteringer og tilleggskostnader
MVA-behandlingEventuell merverdiavgift og grunnlag for beregning
Signatur og godkjenningUnderskrift eller digital godkjenning fra ansvarlig for begge parter

Prosess for Sluttseddel

Prosess for utarbeidelse og godkjenning av Sluttseddel

Viktige kontrollpunkter

  1. Kontroller at alle tillegg, rabatter og justeringer er med.
  2. Verifiser at kontraktens vilkår og eventuelle endringsordre er inkludert.
  3. Sikre dokumentasjon for eventuelle ekstra kostnader.
  4. Få formell godkjenning fra prosjektleder eller ansvarlig.
  5. Bokfør sluttseddelen som en del av sluttoppgjøret.

Se også