Hva er Inhabilitet i Regnskap?

Inhabilitet i norsk regnskap handler om regler og prinsipper som sikrer at beslutninger fattes uten interessekonflikter.

Illustrasjon som viser konseptet inhabilitet

Hva er Inhabilitet?

Inhabilitet betyr at en person er uegnet til å delta i beslutningsprosesser fordi vedkommende har personlige interesser som kan påvirke objektiviteten.

Regelverk og Lover

Inhabilitetsreglene finnes blant annet i Aksjeloven §§ 6-27 og § 6-28, samt i Forvaltningsloven § 6 når offentlige instanser vurderer regnskap.

Typer Inhabilitet

Type inhabilitetBeskrivelse
Absolutt inhabilitetPersonen er alltid hindret fra å delta, f.eks. når direkte økonomisk interesse påvirkes
Relativ inhabilitetPersonen kan delta dersom interessekonflikten er av ubetydelig karakter
Saklig inhabilitetKonkret vurdering av om det foreligger tilstrekkelig grunn til å nekte deltakelse

Hvem kan være inhabile?

  • Styremedlemmer og varamedlemmer i aksjeselskap
  • Daglig leder og andre ledende personer i selskapet
  • Revisorer og interne kontrollører som jobber med regnskapet
  • Ansatte med personlig økonomisk eller familiær interesse i saken

Hvordan håndtere inhabilitet i praksis

  • Kartlegg roller og tilhørende habilitetsregler i Internkontroll
  • Sørg for at inhabile personer ikke deltar i behandling eller beslutning
  • Bruk skriftlig fullmakt eller annen delegasjon for å sikre beslutninger ved fravær av habil person
  • Dokumenter alle beslutninger om habilitet i protokoller og møtereferater

Konsekvenser av inhabilitet

  • Vedtak og beslutninger kan bli ugyldige dersom inhabilitet ikke håndteres korrekt
  • Økt risiko for rettslige etterspill og tap av omdømme
  • Sviktende tillit til regnskap og virksomhetsstyring

Relaterte Artikler