Hva er varemerke?

Varemerke er et juridisk beskyttet kjennetegn som identifiserer varer eller tjenester og gir rettighetshaver enerett til bruk. I norsk regnskap klassifiseres varemerker som immaterielle eiendeler og behandles etter prinsippene for aktivering, amortisering og mulige nedskrivninger.

For en bredere oversikt over immaterielle eiendeler, se Hva er imaterielle eiendeler?.

Hva er varemerke?

1. Definisjon og rettslig grunnlag

1.1 Hva er et varemerke?

Et varemerke kan være et ord, figur, bokstav, tall, fargekombinasjon eller en kombinasjon av disse som skiller en virksomhets varer eller tjenester fra andres. For å registreres må varemerket oppfylle krav om:

  • Særpreg: Varemerket må kunne skilles klart fra andre kjennetegn.
  • Ikke-villedende karakter: Det må ikke villede om produktenes art eller egenskaper.
  • Registrerbart: Oppfylle vilkårene i varemerkeloven og godkjennes av Patentstyret.

1.2 Varemerke vs. andre immaterielle rettigheter

RettighetstypeEksempler
PatentHva er patent?
VaremerkeHva er varemerke?
OpphavsrettHva er opphavsrett?

2. Regnskapsføring av varemerke

2.1 Aktivering i balansen

Varemerker kan aktiveres i balansen hvis de er anskaffet eller utviklet i virksomheten og det er sannsynlig at de vil gi fremtidige økonomiske fordeler. Aktivering følger generelt NRS og regnskapsloven.

KontoBeskrivelseType
1050 VaremerkerImmaterielt anleggsmiddelAnleggsmiddel immateriell

2.2 Amortisering og avskrivningsperiode

Varemerker amortiseres vanligvis lineært over levetiden. Typiske perioder:

PeriodeKommentar
5 årMinimum, krever dokumentasjon
10 årVanlig praksis
15 årMaksimum, og sjeldent valgt

Se også Hva er amortisering?.

2.3 Nedskrivning

Ved indikasjoner på at et varemerke ikke lenger har forventet verdi, må virksomheten gjøre vurdering av nedskrivning. Les mer i Hva er nedskrivning?.

3. Verdivurdering og vurderingsmodeller

Vanlig verdivurdering følger enten historisk kost eller virkelig verdi ved oppkjøp av varemerke. Kostprisprinsippet innebærer at anskaffelseskost med eventuelle direkte kostnader legges til grunn. Se Hva er kostpris?.

4. Eksempel på amortisering

ÅrBokført verdi ved startÅrlig amortiseringBokført verdi ved slutt
01 000 000 kr-1 000 000 kr
11 000 000 kr100 000 kr900 000 kr
2900 000 kr100 000 kr800 000 kr

5. Oppsummering

Varemerker er en sentral immateriell eiendel som kan skape betydelig konkurransefortrinn. Korrekt regnskapsføring krever håndtering av aktivering, amortisering og eventuelle nedskrivninger i henhold til norske regnskapsstandarder.